fbpx

De kans is groot dat je ooit een keer een website moet laten bouwen of opfrissen voor je bedrijf of je blog. Dan kan dit stappenplan je helpen bij het inlichten van je websitebouwer. Oftewel: hoe brief je een websitebouwer in negen stappen?

Het is op zich niet heel lastig. Als je er rekening mee houdt dat een websitebouwer niet in je hoofd kan kijken, dan realiseer je je al snel dat je echt heel duidelijk op papier moet hebben wat je precies wil en denkt nodig te hebben. Op basis daarvan kan je websitebouwer met jou meedenken om het perfecte product neer te zetten.

Stap 1: de introductie voor je websitebouwer

Je begint met een introductie. Denk hierbij aan de vijf W’s: wie ben je, wat doe je, wat verkoop je, waarom doe je wat je doet, wie is je ideale klant of de doelgroep. Zorg ook voor een paar sleutelwoorden die jouw bedrijf beschrijven. Je kunt dan denken aan: dynamisch, fris, positief, groen, zakelijk, persoonlijk enzovoort. En als je al een website hebt, vertel dan de domeinnaam aan de websitebouwer.

Stap 2: de oude website

Wat gaat er goed met de oude website? Dat zijn waarschijnlijk dingen die je wil behouden, bijvoorbeeld een goedlopende landingspagina, een inschrijfformulier dat goed converteert. Wat is er niet goed aan de website? Misschien zijn dat de kleuren die niet meer passen, is het design verouderd? Wie heeft de website gebouwd en in welk systeem is het gebouwd. Zijn de teksten nog up to date of wil je deze ook (laten) aanpassen? Welk percentage komt via mobiele apparaten binnen op de website. Alle thema’s zijn tegenwoordig responsive, maar soms is er wel een aanpassing nodig voor mobiele versies. Dat is iets wat de websitebouwer graag wil weten.

Natuurlijk wil een websitebouwer ook weten waarom je oude website niet meer voldoet. Elk detail, hoe klein of onbetekenend ook, kan van belang zijn.

Stap 3: de nieuwe website

Hier gaat om! Je nieuwe website moet een tijdje meegaan, dus je moet een aantal dingen vertellen aan de websitebouwer. En hier maak ik dan maar even een opsomming van, want het is veel:

  • Wat is het doel van je site? Bijvoorbeeld het verkrijgen van meer verkeer, lead generation, meer verkopen, webshop?
  • Wie is het doelpubliek of je ideale klant? Kun je misschien vertellen hoe oud je doelgroep is, hoe hoog het inkomen, vrouwen of mannen? Dat is allemaal van belang voor de vormgeving van je site.
  • Komen de mensen binnen via mobiel of desktop/laptop?
  • Is de nieuwe site onderdeel van de lancering van een nieuw product of een re-branding van je merk?
  • Is de website een onderdeel van een advertentiecampagne? Want dan moet in de vormgeving ook daarmee rekening gehouden worden.
  • Wat zijn jouw unieke verkooppunten (USP’s)? Of de USP’s van je product of dienst?
  • Voor een webshop wil je websitebouwer graag weten waar je bankrekening staat. Dat kan belangrijk zijn voor de te kiezen betaalmanieren. Denk ook aan of je verkeer van buiten de landsgrenzen hebt, die bij je kopen, dan moet je bijvoorbeeld denken aan het instellen van PayPal of credit cards.

Stap 4: wat is je budget?

Het budget is erg belangrijk voor je websitebouwer. Lastig om te vertellen natuurlijk, maar doe niet moeilijk. Als je een heel geïntegreerd systeem met allerlei koppelingen wil, dan kun je er gevoegelijk van uit gaan dat dat niet gaat lukken op een budget van €500. Het noemen van een budget voorkomt ook gedoe achteraf. De websitebouwer weet precies wat hij wel en niet kan doen binnen jouw budget.

Stap 5: hoe ziet de nieuwe website eruit?

Welke look en feel moet de nieuwe website hebben? De website moet aansluiten op offline uitingen, zoals bijvoorbeeld de bestaande huisstijl. Als je die gaat vernieuwen, brief dan ook de grafisch vormgever. Geef als voorbeeld ook websites van conculega’s die je mooi vindt. Ook websites van bedrijven buiten jouw branche zijn waardevol om door te geven als je die mooi vindt of als ze iets doen waarvan jij onder de indruk bent. Dingen die je mooi kunt vinden, zijn bijvoorbeeld de kleurschema’s, de navigatie of de manier waarop de knoppen zijn vormgegeven.

Stap 6: de inhoud van de website

Lever alle inhoud tegelijkertijd aan. Dan kan de websitebouwer direct met alles aan de slag. Zorg dat je van de stockfoto’s die je gekocht hebt ook echt de rechten hebt, dat je van de fotograaf de foto’s ook mag gebruiken voor je website, met of zonder naamsvermelding en zorg dat de teksten zijn geschreven. Laat de websitebouwer ook weten wie verantwoordelijk is voor welk onderdeel van de content. Misschien voldoet de content nog en kan deze copy paste worden overgenomen, maar de kans is groot dat de teksten met een nieuwe website ook moeten worden opgefrist.

Stap 7: het technische gedoe

  • Is de domeinnaam al in je bezit of moet deze nog worden aangevraagd?
  • Heb je nog hosting nodig of staat het domein ergens anders?
  • Hoe zit het met de toegankelijkheid: moet de tekst kunnen worden voorgelezen?
  • Heb je Google Analytics of andere specifieke systemen zoals Active Campaign, Mailchimp of Hubspot die geïntegreerd moeten worden?
  • Moet er een koppeling gemaakt worden met een extern systeem zoals een kassasysteem of Exact?

Stap 8: onderhoud

Is er budget voor onderhoud, zoals het updaten van plugins, thema’s en WordPress? Een website die niet bijgehouden wordt op het technische vlak is een makkelijke prooi voor hackers en andere kwaadwillenden. Je wil natuurlijk niet dat er een of ander raar filmpje op de homepage komt te staan! Heb je de skills in huis zorg dan dat je wekelijks onderhoud inplant. Anders kun je het altijd uit handen geven.

Stap 9: promotie

Nu je een nieuwe website hebt, wil je hem natuurlijk laten zien. Denk bijvoorbeeld aan promotie op social media, in flyers en brochures en e-mailmarketing. Geef ook aan of je websitebouwer je site mag gebruiken in zijn portfolio. Dat helpt ook in de promotie van je bedrijf, want de websitebouwer is trots op wat zij maakt en wil dat graag laten zien.

Ben je geïnteresseerd in een nieuwe website of kan die van jou wel een opknapbeurt gebruiken? Neem dan contact met mij op en dan gaan we samen aan de slag!

Pin It on Pinterest