fbpx

Je kent het gevoel vast wel: de ene dag heb je meer views op je blog dan op andere dagen. Maar hoe kan dat nou? #iederedagbloggen is een van triggers om blognaamsbekendheid te krijgen, maar je kunt nog meer doen: reageren op blogs van anderen, bloggen over grote onderwerpen (zoals bijvoorbeeld de abdicatie van Beatrix van vanavond) en meedoen met #blogpraat (hoewel het niet de bedoeling is dat je je blog gaat spammen).

En toch blijven je views een grillig beeld vertonen. Waarom lezen mensen jouw blog? Of waarom niet? En hoe kijken ze naar je blog? Waarom geef je een #leestip of doe je een RT op twitter  op een blog? Allemaal vragen waar we een antwoord op probeerden te vinden vanavond. 

Waarom retweeten lezers je blog?

De redenen zijn in twee categorieën onder te verdelen:

  1. omdat het de lezer geraakt heeft: emotioneel, grappig, goede inhoud of goed geschreven;
  2. omdat de retweeter denkt dat zijn volgers er wat aan hebben.

Het mooie van deze twee types is dat het precies elkaars tegenovergestelde is. De één denkt vanuit zichzelf, de ander vanuit zijn volgers. En volgens mij is geen van tweeën fout.

Waarom klikken lezers naar je blog?

Wat zorgt er nou voor dat lezers naar je blog doorklikken? Het meest genoemd werd de catchy title. Een titel moet je grijpen. Daarnaast werd genoemd dat ook de eerste zinnen je lezer moeten overtuigen om verder te lezen. Bovendien noemden de blogpraters ook dat er iets te raden moest overblijven na het lezen van je blog. Iets om over na te denken of om tussen de regels door een (levens)verhaal te kunnen ontwaren. Je moet je lezers sturen, maar ook kunnen verrassen. Eveneens werd genoemd dat taal ook in orde behoort te zijn.

Verder waren mooie foto’s, goede lay-out, actualiteit, niet te lang, eigenheid zaken die genoemd worden om gelezen te worden.

En dan?

Dan gaan de statistieken hun werk doen: waarmee wordt je blog gelezen? Mobiel, webbrowser, RSS-feed, op welk tijdstip van de dag? Maakt het uit?

Ik vind van wel. Als je theme (in geval van WordPress) niet responsive is, dan wordt je blog niet goed weergegeven op mobiel en zul je daar minder lezers vandaan halen. Hetzelfde geldt voor een webbrowser die niet werkt met de aanpassingen op je blog.

Met andere woorden: je krijgt meer lezers als alles op orde is in je thema? Nee, het is een samenspel van inhoud, lay-out en vindbaarheid.

O, en als er morgen een onmogelijke hoeveelheid klaag-, zucht-, en steunblogs wordt gepubliceerd, zoek dan even op Twitter onder #jankblog. 😉

photo credit: quirkybird via photopin cc

geen smoesjes meer, inspiratie vind je overal, teksten openen

Schrijf je in voor de wekelijkse inspiratiemail

Iedere week krijg je een mail met een schrijfopdracht die je inspiratie geeft om een kort verhaal te schrijven. Dit kun je dan publiceren op je blog, of lekker voor jezelf houden. Af en toe zal ik ook informatie sturen over schrijfcursussen en andere tekstgerelateerde zaken.

Je bent succesvol ingeschreven!