fbpx

Dit is een gastblog van Nanneke van Drunen. Zij heeft een SENSAtioneel programma waarbij je leert om converterende teksten te schrijven die niet als een gladde verkoper klinken. Ik heb het programma zelf ook gevolgd en ik denk dat iedereen het moet volgen die ook maar iets met teksten wil doen voor zijn of haar bedrijf. Het is absoluut de moeite waard. Nu zal ik Nanneke aan het woord laten.

Klanten komen meestal niet vanzelf aanwaaien. Ze moeten weten dat jij bestaat, je vervolgens leren kennen en je ook nog eens vertrouwen voordat ze iets bij je kopen. Zichtbaar zijn, online én offline, is ontzettend belangrijk om een continue stroom aan klanten te realiseren. Geen idee hoe jij je zichtbaarheid kunt vergroten? Check dan snel de vijf tips hieronder.

1. Maak gratis waardevolle content

Het maken van gratis waardevolle content heeft veel voordelen. Je zet jezelf ermee neer als expert. Het is daarnaast een mooie manier voor potentiële klanten om kennis met je te maken. Het maakt niet uit of je video’s maakt, podcasts deelt of regelmatig blogt. Doe wat jou het makkelijkste afgaat. Het belangrijkste is dat je de content (ook) op je eigen website deelt. Google is gek op ‘actieve websites’. Dat zijn websites waar regelmatig nieuwe content op te vinden is. Verandert er nooit iets aan je website? Dan krijg je ‘strafpunten’ en scoor je lager in de zoekresultaten van de zoekmachine. Google is ook een reden om bloggen te verkiezen boven het maken van een podcast of video. De tekst van een blog wordt meegenomen in de zoekresultaten. Voor audio en video is dat (nog) niet mogelijk.

2. Ben actief op social media

Social media zijn ideaal om je zichtbaarheid mee te vergroten. Probeer niet op alle platforms actief te zijn, maar kies er één of twee uit die jij leuk vindt en waar jouw ideale klanten actief op zijn. En doe de naam eer aan… Ga niet alleen informatie zenden, maar ben sociaal. Reageer op de posts van anderen en ga met jouw volgers in gesprek. Je wilt dat mensen je leren kennen, zodat je een gunfactor creëert. En ja, via social media kun je natuurlijk ook je waardevolle content (zie tip 1) delen!

3. Verstuur e-mails

Social media zijn leuk, maar niet iedereen ziet elke post van jou in zijn/haar tijdlijn voorbijkomen. Daarbij wil je ook niet afhankelijk zijn van het platform van iemand anders.
E-mailmarketing is een goede manier om (potentiële) klanten van waardevolle informatie te voorzien én ze op de hoogte te houden van het laatste nieuws over jouw bedrijf. Geef goede tips en adviezen en doe dat regelmatig. Op die manier verschijn je steeds weer in de inbox van jouw doelgroep en blijf je top of mind. Dit vergroot de kans dat ze aan jou denken wanneer ze op zoek zijn naar diensten of producten die jij aanbiedt.

4. Zoek de media op

In deze digitaal georiënteerde wereld zou je bijna vergeten dat er ook nog zoiets is als de media. Met jouw gezicht en verhaal in de krant, een magazine of op tv komen, is absoluut van meerwaarde. Je bereikt er een groot publiek mee. Die mensen kunnen vervolgens via social media en/of je mailinglijst met je in contact blijven.

5. Deel je verhalen

Storytelling is hot and happening! En da’s niet voor niets. Elkaar verhalen vertellen, doen we al sinds de oertijd. De meeste mensen gaan niet ‘aan’ vanwege de feiten die je deelt, maar vanwege de verhalen die de cijfers betekenis geven. Durf ook persoonlijk te zijn in de verhalen die je deelt, want mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven. Deel niet alleen je successen, maar durf ook te vertellen over problemen en (diepe) dalen die je meemaakte. Het delen van deze verhalen zorgt ervoor dat je een persoonlijke band met je doelgroep opbouwt. Het is daarnaast ook een mooi selectiemiddel. Mensen die geen klik met jou hebben, haken af. En dat heeft als voordeel dat jouw ideale klanten overblijven.

Word een contentkanjer

Welke tip(s) ga jij gebruiken om jouw (online) zichtbaarheid te vergroten? Wil je wel aan de slag, maar vind je dat nog niet zo makkelijk? Nanneke ontwikkelde SENSA. Een online programma waarin je SENSAtionele teksten leert schrijven en een contentkanjer wordt. Ik heb dagelijks profijt van de tips, trucs en raamwerken uit het programma.

Pin It on Pinterest