fbpx

Ik heb het hier al eerder gemeld, maar ik was dus woensdag op het #jobsevent van Frankwatching. Daar komen dus waanzinnig veel blogposts uit voor mijn doen. Ik volgde dit keer met bijzondere interesse de workshops en keynotes over LinkedIn. Ik merkte dat ik van LinkedIn nog niet alles had toegepast wat er mogelijk was. Sterker nog: ik heb nog een hoop werk te doen. Om het allemaal op een rijtje te krijgen, maak ik er eerst maar een blogpost van. Dan is het voor mij makkelijker om daarna mijn profieltje op LinkedIn te pimpen. De tips die ik hier geef, zijn allemaal van de professionals die aanwezig waren op het #jobsevent. Ik moet alles nog uitproberen.

Het eerste deel: naam, headline, foto en custom url

Volgens de sprekers op het #jobsevent is het slim om daar alleen je naam neer te zetten. Geen vinkjes, telefoonnummers of andere zaken die niets met je naam te maken hebben. Zo zou je de zoekresultaten vervuilen. Ik zie zelf legio accounts met telefoonnummer (vooral recruiters). Ook Aaltje Vincent raadt aan om je telefoonnummer erin te zetten:

Ik twijfel nog.

In je headline, de regel onder je naam, kun je je functietitel neerzetten. Dat gebeurt geloof ik zelfs automagisch. Maar je kunt er ook in zetten wie je bent en wat je doet. Zo zou mijn headline kunnen zijn: webredacteur met passie is beschikbaar voor werk. Het is de bedoeling dat je er je ambitie inzet. Probeer de buzzwords te vermijden. Wel vervelend als je echt creatief bent, maar misschien een ander woord voor verzinnen?

Je custom url is de link naar je profiel. Die kun je makkelijker maken zodat deze op je visitekaartje past.

Je foto is ook belangrijk: neem geen vakantiekiekjes, maar laat een professionele portretfoto maken, lach in de camera en maak hem op maat: 500 x 500 pixels is de juiste.

Deel 2: de summary (samenvatting)

In de summary zet je je elevator pitch. Zorg ervoor dat je niet meer dan drie alinea’s gebruikt en dat je daar ook je specialiteiten in. Schrijf de summary niet vanuit de derde persoon (Martha is een gedreven, spontane webredacteur met originele invalshoeken voor teksten). Je presenteert jezelf dus schrijf vanuit de ik-vorm.

Ik ben een spontane, gedreven tekstschrijver met originele invalshoeken voor teksten.

Je kunt er ook een video van jezelf neerzetten. LinkedIn ondersteunt multimediale samenvattingen. Het schijnt dat men graag op video’s klikt. Ik ben nog niet helemaal aan een video toe.

Beantwoord de volgende vragen in je alinea’s:

  1. Wat doe ik?
  2. Welke toegevoegde waarde heb ik voor het bedrijf?
  3. Wat is je passie?

Vraag drie kan iets persoonlijks zijn. Het gaat erom dat je je passie laat zien. Voor mij zou dat bijvoorbeeld schrijven en karate kunnen zijn omdat daar mijn ogen van gaan twinkelen. En vaak zijn recruiters en zeker werkgevers op zoek naar die twinkeling in je ogen.

Deel 3: ervaring, skills, endorsen, recommendations en conversatie

Neem de tijd om je ervaring uit te schrijven bij je verschillende banen. Zet je taken en verantwoordelijkheden in een opsomming onder je werkervaring. Zo kan de potentiële werkgever zien wat je gedaan hebt. Voeg ook de link van het bedrijf aan je ervaring toe. Dan krijg je het logo in je stukje erbij en dat ziet er natuurlijk chique uit.

De skills zijn je specialiteiten. Deze heb je ook genoemd in je samenvatting als het goed is. “Social media” is bijvoorbeeld geen skill, tenzij je er je werk van hebt gemaakt. Maar realiseer je dan wel dat er nog honderdduizenden zijn die deze skill hebben. De tip is om specifiek te zijn: bijvoorbeeld LinkedIn marketing of Twitterchats. Ook talenkennis hoort niet in de skills, daar is een aparte sectie voor. Ik denk dat ik in mijn geval op basis van mijn studie Nederlands echter wel als skill kan noemen. Zoek in ieder geval de niche op met je vaardigheden.

Over endorsen (een compliment geven): je kunt een endorsement ook weigeren. Accepteer niet alle endorsements en wees kritisch. Ga ook niet terug endorsen als bedankje. Zo vervuil je de resultaten. Endorsen is eigenlijk een soort +1 geven op Google+. Vergeet ook niet om recommendations te vragen. Aanbevelingen op je profiel van ex-collega’s, werkgevers en leidinggevenden zijn niet alleen prettig om te hebben, maar kunnen ook bijdragen aan het krijgen van een baan.

De conversatie is ook belangrijk. Deel in ieder geval niet meer dan drie updates per week, zorg dat je updates publiekelijk gedeeld worden en niet alleen met je connecties en deel updates van bedrijven die je volgt en waar je zou willen werken. Maak ook een top tien van bedrijven op LinkedIn en ga die bedrijven volgen.

Vervolgens kun je mensen uit je eerstegraadsnetwerk op LinkedIn noemen in je updates en vergeet niet sociaal te zijn en feliciteer mensen met hun baan of like hun status. Als je dapper bent, kun je zelfs een connectie vragen om je update te liken, zodat dit ook zijn netwerk terechtkomt.

Word ook lid van groepen: daar worden vacatures gedeeld. De grotere bedrijven doen dit steeds meer. De traditionele vacaturesites krijgen steeds minder vacatures binnen. Bijna alles gaat via social media.

Met deze informatie ga ik dus straks mijn LinkedIn-profiel pimpen. Werkgevers: here I come! (Even kijken of Engels al bij mijn talenkennis staat.) 😉

Pin It on Pinterest