fbpx

Suiker ~ 1) Boterhambeleg 2) Conserveringsmiddel 3) Cubaans product 4) Cubaanse producten 5) Koolhydraat 6) Mannose 7) Sacharide 8) Sacharose 9) Smaakmaker 10) Smaakstof 11) Toevoeging aan spijzen 12) Voedingsbestanddeel 13) Zoet product 14) Zoete stof 15) Zoeterik 16) Zoetigheid 17) Zoetmiddel 18) Zoetstof

Suiker is een zoetstof, een conserveermiddel, een voedingsbestanddeel en een smaakmaker en we eten er met zijn allen veel te veel van. Reden dat ik meedoe aan de Suikerchallenge van het diabetesfonds. Ik vind het een goede actie van het fonds. Maar ik heb natuurlijk ook wel wat te miepen.

Eerst even positief over suiker het magazine

En dat miepen gaat voornamelijk over het suikermagazine dat bij deze challenge hoort. Het staat vol met goede tips over suiker en het gebruik ervan, bijvoorbeeld als je een dip hebt en heel graag iets zoets wil eten (drink water!) of hoe je je keuken ‘ontsuikert’ en een etiket leest. Er staat zelfs een hele lijst met schuilnamen van suiker in het magazine. En, wat ik ook heel goed vind, is dat ze een aantal hardnekkige mythes over suiker ontkrachten.

Zo is suiker dus geen vergif. Je hebt het zelfs nodig: voor vrouwen maximaal 12,5 klontje per dag (50 gram) en mannen 15 klontjes per dag (60 gram). Maar zoals met alles – teveel is niet goed. Het gaat ook niet om producteigen suikers (zoals bijvoorbeeld in een appel of een mandarijn), maar om de toegevoegde suikers die zorgen dat je teveel binnenkrijgt.

Waar ik dan wel van baal?

De recepten die zijn opgenomen in het magazine. Het zijn van die recepten waarvoor je hele aparte ingrediënten moet halen zoals avjar -geen flauw idee waar ik dat moet halen – en bizarre hoeveelheden zoals een kwart avocado (waar koop je 1/4 avocado?) of 1/4 bouillonblokje (ze gaan per tien in de verpakking). Of dat je voor een recept een halve citroen moet gebruiken of 1 tortilla wrap (bij het ontbijt nota bene)! Voor een eenpersoonshuishouden is dat gewoon niet te doen.

Kortom, ik wil best minder suiker eten, maar dan moet het wel haalbaar (en betaalbaar!) zijn. Ik ben overigens nog steeds voor de vettaks en voor het bannen van extra suiker in de voeding. En ook zou ik graag zien dat fruit goedkoper werd dan snoep. Dat zou echt al heel veel schelen.

Let jij ook op je suikerinname of denk je ‘het zal mijn tijd wel duren’? Ik ben benieuwd naar jouw suikerzoete blog!

Oorspronkelijk begon Karin Ramaker met de WOT (write on Thursday). Na wat omzwervingen via Irene en Hendrik-Jan, kwam de WOT uiteindelijk bij mij terecht. Ik schrijf de WOT nu sinds 2014. Hier vind je alle WOT’s vanaf 2014.

Serienavigatie<< Oefening ~ #WOT deel 46Anoniem ~ #WOT deel 48 >>
geen smoesjes meer, inspiratie vind je overal, teksten openen

Schrijf je in voor de wekelijkse inspiratiemail

Iedere week krijg je een mail met een schrijfopdracht die je inspiratie geeft om een kort verhaal te schrijven. Dit kun je dan publiceren op je blog, of lekker voor jezelf houden. Af en toe zal ik ook informatie sturen over schrijfcursussen en andere tekstgerelateerde zaken.

Je bent succesvol ingeschreven!

Copied!