The Prisoner’s Key door C J Archer – Review

door | 05 november 2019 | Boeken | 0 Reacties

The Prisoner’s Key is alweer het achtste deel van de serie Glass & Steele. Inmiddels zijn er al veel dingen gebeurd en India en Matt zijn uiteindelijk getrouwd. In dit deel komen ze terug van hun huwelijksreis en India begint met haar studie naar de taal van magie. Maar dan verdwijnt haar leraar, Fabian Charbonneau en ligt de studie, die eigenlijk nog niet eens was begonnen, weer stil.

The prisoner's key - coverDe toelage van India’s leraar wordt stopgezet door zijn familie in Frankrijk omdat Fabian niet trouwt met het meisje dat de familie had uitgekozen. Hij kan zijn rekeningen niet meer betalen en wordt vastgezet in de gevangenis totdat zijn schuld wordt afbetaald. Voordat Matthew Glass de schuld kan afbetalen, ontsnapt Fabian uit de cel, wat zijn situatie alleen nog maar erger maakt.
De leraar is namelijk een ijzer magiër en daardoor kon hij van de tralies een sleutel maken. Die sleutel gaat nog een rol spelen in het boek. India en Matt vermoeden dat de geldlener zelf problemen had, waardoor hij de schulden direct moest opeisen. Die man wordt dood gevonden in een steeg. Alles wijst erop dat Fabian het heeft gedaan, maar Matt en India geloven het niet. Ze gaan op onderzoek uit.
Intussen creëren de nichtjes van Matthew problemen voor Cyclops. De middelste dochter Charity beschuldigt Cyclops ervan dat hij haar heeft lastig gevallen in de stallen. Lord Rycroft, haar vader doet er alles aan om Cyclops gedeporteerd te krijgen, terug naar Amerika. India en Matt verzinnen een list en roepen daarvoor de hulp in van India’s vriendin Catherine.

The prisoner’s key is rommelig maar aangenaam vermaak

Inmiddels lopen er wat sidestories door het verhaal, maar er is nog steeds chocola van te maken als je een beetje je gedachten bij het lezen houdt. Dat is overigens niet lastig, want het verhaal is vlot geschreven en leest lekker weg. De kleinere plotlijnen, met de dochters van Lord Rycroft, India die magie leert en de maar steeds niet ontluikende romance tussen Cyclops en Catherine zijn aangenaam tussen het lezen van de hoofdlijn door. Het hoofdverhaal, de moord op de geldlener en het zoeken naar Fabian Charbonneau, was in het midden rommelig. Ik kwam er niet goed uit wat er nu precies speelde en wat de relatie was tussen verschillende mensen, maar uiteindelijk komt dat goed aan het einde. Dan is alles duidelijk. Ook het achtste deel was interessant om te lezen. Deel negen komt uit in februari 2020. Wordt dus vervolgd…

PS: er is ook een ebook, maar dat had geen plaatje bij Bol, vandaar dat ik het papieren boek heb gelinkt. Voel je vrij om het ebook te kiezen als je dat beter past!