fbpx

Vandaag volgde ik het webinar van Aartjan van Erkel. Hij vertelde over zijn tien eyeopeners met betrekking tot verkoop via je website. Ik heb lekker aantekeningen zitten maken en ik ga de eyeopeners in het kort hier opschrijven. Je kunt natuurlijk altijd op Aartjan’s site kijken als je meer wil weten. (Nee, ik heb geen aandelen ;))

De 10 eyeopeners

#1

95% van de klanten neemt een beslissing op basis van zijn onbewuste. Dus niet door er over na te denken. Het is dus van belang dat je niet alleen rationeel overtuigt, maar ook triggert op het onbewuste.

#2

Klanten willen beïnvloed worden. Ze willen juist dat jij hun twijfel wegneemt en hen beïnvloedt bij het maken van de keuze. Daar is dus niets onethisch aan. Je helpt ze juist bij het maken van de beslissing

#3

Een goed product verkoopt zichzelf niet. Je zult mensen er dus van moeten overtuigen om het product te kopen.

#4

Webdesigners en copywriters focussen niet op gedragsbeïnvloeding maar op esthetiek. Schrijf je teksten dus vooral gericht op verkoop.

#5

Als je geen probleem oplost, dan heb je geen business. Je zult dus problemen moeten oplossen. Een citaat dat Aartjan liet zien:

If you want to sell fire extinguishers, focus on the fire

Lijkt me helder.

#6

Klanten kopen eerder als ze een klik voelen. Daarom moet je zowel online als offline je authentiek stem laten horen. Dat is wel een uitdaging omdat je op internet sneller geneigd bent formele taal te gebruiken. Juist vanwege de afstand die internet creëert, zul je juist veel persoonlijker moeten zijn.

#7

Een verkooppagina is niet gelijk aan een informatiepagina. Het is prima om informatie te geven over een product, maar ga er daarmee niet vanuit dat je product dan ook gelijk verkoopt. Zie eyeopener #3

#8

Woorden zeggen soms meer dan duizend plaatjes. Met alleen plaatjes verkoop je niets, daar hoort ook tekst bij.

#9

Succesvolle ondernemers kiezen de juiste woorden. Maar daar moeten ze hard voor werken. De juiste woorden kiezen is 10% inspiratie en 90% transpiratie.

#10

Een misverstand is dat je copywriting moet uitbesteden. Het is iets wat je elke dag doet in je e-mails, je telefoongesprekken en je blogs. Daarom is het iets wat je zelf moet oefenen en niet moet uitbesteden.

Aartjan vatte het nog even samen aan het einde van zijn webinar:

  • Verkoop aan het onbewuste brein
  • Laat je authentieke stem zowel offline als online horen
  • Stel jezelf de vraag of klanten hebberig worden van je site.

Een leerzaam webinar al met al.

Pin It on Pinterest