fbpx

Blog

Over verhalen, websites en taal

Wakker liggen om de raarste dingen

door | 6 apr 2019 | 0 Reacties

Soms lig ik wakker om de raarste dingen. Zoals afgelopen nacht bijvoorbeeld. De redenen waarom je kunt wakker liggen zijn soms echt bizar. Mijn reden? Ik lag naar het plafond te staren en te piekeren over freebies, funnels, nurture sequences en tripwires en de afwezigheid daarvan op mijn website en in mijn bedrijf.

Ik zei al: de raarste dingen. Volgens mij was ik wakkergeschrokken, omdat er een funnel achter me aan zat, terwijl ik bijna struikelde over een tripwire terwijl de nurture sequence nog niet eens op orde was en de freebie in de verte bij de finish stond. Best een enge droom. En wie wordt er nou achterna gezeten door een funnel?

Ik dus. Eerst eens de termen verklaren. Ze komen allemaal uit de marketing. Business goeroes zweren erbij, want dit is de enige juiste manier om aan klanten te komen. Je moet precies de juiste tekst met de juiste impact hebben, liefst met verliestaal waardoor de potentiële cliënt het gevoel krijgt dat hij of zij het gevoel krijgt dat hij of zij iets zal missen als hij niet snel voor jouw programma kiest. FOMO, weet je wel. Maar vind je het ook niet treurig in je inbox, al die mails met ‘Laatste kans’, ‘Mis niet’ en ‘Bijna voorbij’. Volgens mij word je er ook wel een beetje murw van. Zou jij er nog van wakker liggen?

Wakker liggen van marketingtermen

Eerst die termen maar eens uitleggen, te beginnen met de funnel, daarna de freebie, de tripwire en de nurture sequence. Die laatste vind ik zelf het lastigste.

Een funnel is een trechter. Funnel betekent ook letterlijk trechter. Marketeers willen jou altijd in een trechter krijgen om je uiteindelijk te leiden naar een veel te duur programma (oké, misschien is het ’t wel waard) wat jij for fear of missing out (FOMO) aanschaft door het volledige bedrag te betalen of met een supervoordelig betaalplan als het niet in een keer lukt.

Een funnel is opgebouwd uit een freebie, een nurture sequence en een tripwire. De freebie is het gratis weggevertje, het lokkertje waarmee je op iemands e-maillijst komt. Je geeft door het downloaden van het lokkertje toestemming om gemaild te worden. Gratis betaal je altijd met je e-mailadres. Altijd.

Als je dan de freebie hebt gedownload, kom je op een bedankpagina die je een aanbod doet voor een bepaalde tijd voor een programma dat je normaal gesproken voor een hoog bedrag aanbiedt, maar nu voor een fractie daarvan verkoopt. De impulsaankoop, zo zou ik de tripwire willen noemen, uiteraard ook weer met de ultieme verliestaal: de countdown timer die de tijd wegtikt tot het aanbod is verlopen. Laatste kans!

Of je de tripwire wel of niet koopt maakt niet uit. Want ik stuur je na het downloaden van de freebie natuurlijk ook nog wat e-mails, waarin na een paar dagen het aanbod plus een beetje extra, maar nog niet alles, van de bedankpagina nog eens terugkomt. Hopelijk heb je spijt dat je het toen niet gedaan hebt, dus doe je het nu misschien wel voor een iets hogere prijs. Die e-mailserie is de nurture sequence.

En ik vind het vreselijk!

Ik wil mensen liever niet op die manier vragen om mijn cursussen te kopen. Ik wil geen gelikte salespagina’s schrijven volgens de ‘zo-moet-het’-scripts, want dat voelt niet echt. Ik schrijf liever vanuit mijn hart wat mijn cursussen jou aan plezier gaan geven. Wat voor fun je eruit gaat halen en hoe je ondertussen ook nog hele mooie dingen leert over hoe je een boek schrijft en misschien jezelf wel een beetje kan helen als je schrijft over je nare herinneringen.

Dus voor mij geen funnels, sales pages, tripwires en andere marketing onzin. Ik wil gewoon mijn eigen manier doen om mijn cursussen te verkopen. Dus als er in de onderstaande slider iets bijzit wat je leuk lijkt, ga dan vooral even kijken in de shop. Als je meer wil weten over mijn schrijfcursussen, neem dan contact op via het formulier op de pagina contact. En als je de nieuwsbrief wekelijks wil ontvangen, dan schrijf je via onderstaand formulier in. Hoe moeilijk kan het zijn!

[wcps id=”15901″]

Heb ik nou verdorie toch een salespage geschreven?

0 reacties

Laat een reactie achter!

Martha

Martha

Schrijver

De one stop schrijver shop omdat een contactpersoon makkelijker is dan drie

Goodreads leesuitdaging

2019 Reading Challenge

2019 Reading Challenge
Martha has
read 0 books toward
her goal of
12 books.
hide

Wat ik nu lees

Bol.com Bestsellers

Pin It on Pinterest