fbpx

Anita Witzier glimlacht mij verstild toe op grote reclameborden in de bushokjes. “Voor wie steek jij een kaarsje aan?” lijkt ze te vragen. Het is deze week, 31 oktober om precies te zijn, Allerzielen. Deze week schenkt de KRO daarom extra aandacht aan de doden, maar ik vind dit echt zo’n typische verzuilingsactie.

De Katholieke Radio Omroep meent deze katholieke dag te moeten “vieren” met een “Ode aan de doden”. Ook al zo’n verschrikkelijke kreet met een nog vreselijker rijm. Als je er zo’n slogan bij weet te verzinnen, dan is het je enkel en alleen te doen om de kijkcijfers.

En dan die verzuiling. Volgens mij viert tegenwoordig bijna iedereen Halloween op 31 oktober en weet slechts een handjevol mensen nog dat het die dag eigenlijk Allerzielen is. Waarom wil je op deze manier aandacht besteden aan dierbare overledenen? Is het om nog meer tranentrekkende programma’s te kunnen uitzenden? Of zou het echt uit een goed hart komen, uit begaan zijn met mensen die iemand moeten missen? Wat mij betreft is dit een actie waarbij half Nederland weer eens ongegeneerd een potje kan gaan zitten janken voor de tv.

Ik zal niet gaan kijken naar dit programma. Ik ga de KRO deze week even links laten liggen. Moeilijk is dit niet, want ik kijk zelden televisie. Deze actie is een goede reden om de tv deze week ook uit te houden. Ik wil niet getriggerd mijn verdriet uiten. Dat doe ik wel op de tijd dat het me overkomt. Dan is voor mijn gevoel het verdriet oprechter.

Degenen die wel willen kijken wil ik met deze tirade niet onheus bejegenen, maar dit is hoe ik het voel: een commerciële, tranentrekkende poppenkast die wat mij betreft overgeslagen mag worden.

Anita Witzier mag voor iedereen een kaarsje aansteken, dat respecteer ik, zolang ik er maar niet mee hoef te worden geconfronteerd: to each his own.

Pin It on Pinterest