fbpx

Vorige week besloot ik het onderdeel communicatietheorie. Vandaag bespreek ik hoe je een plan kunt opstellen voor je communicatie. Of dit nu communicatie is voor een groot publiek of voor een selecte doelgroep maakt niet uit. Het is altijd handig om een strategie te hebben. Dat noemen we een communicatieplan.

In het kort is dit een communicatieplan

Je beschrijft:

  • je doelstellingen en doelgroep;
  • welke aspecten van de boodschap aandacht moeten krijgen;
  • welke communicatievormen je gaat gebruiken.

De lange versie voor het maken van een communicatieplan helpt je bij het opstellen ervan. Daarvoor loop je een aantal vragen langs om de communicatie tot een goed einde te brengen.

Algemene vragen

  1. Wat is je concrete doelstelling? Met andere woorden: wat moet de doelgroep doen, veranderen, kopen nadat ze zijn blootgesteld aan jouw boodschap? Zorg ervoor dat je doelstelling SMART is. Je weet wel: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Resultaatgericht, Tijdsgebonden.
  2. Wat is precies je doelgroep? Heb je één of meerdere doelgroepen en spreek je die verschillende doelgroepen aan? Stel een persona op. Dat wil zeggen: bedenk een persoon die in je doelgroep kan zitten. Denk dan vooral aan geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en inkomen. Er is een verschil in hoe je een rechter aanspreekt en hoe je de stratenmaker aanspreekt.
  3. Welke soorten communicatie kun je het beste gebruiken en waarom is juist die vorm van communicatie nodig? Ga je gebruik maken van massacommunicatie of juist niet? Denk ook aan toespraken, lezingen, werkoverleggen, nieuwsbrieven, e-mailmarketing, sociale media, mond-tot-mondreclame en meer.

Vragen over de aspecten van de boodschap

De aspecten van de boodschap waren: zakelijk, appellerend, expressief en relationeel.

  1. Welke rol speelt elk aspect van je boodschap en met welke zaken moet je rekening houden om een bepaald aspect goed in de schijnwerpers te zetten? Hoeveel nadruk leg je op ieder aspect.
  2. Formuleer exact welke oproep je wil doen bij je doelgroep.
  3. Zijn er weerstanden tegen je oproep? Hoe kun je die weerstand wegnemen?

Welke acties ga je ondernemen?

  1. Welke media ga je gebruiken: online, offline?
  2. Schrijf op waarom je juist die media gaat gebruiken.
  3. Maak een tijdsplan waarin staat wanneer je welke actie doet. De timing van communicatie is zeer belangrijk. Een tweet om acht uur ’s avonds op 4 mei is nooit handig. En er zijn nog talloze andere voorbeelden van foutgetimede tweets te vinden op internet.

En denk natuurlijk ook aan je budget. Hoeveel budget krijg je voor het overbrengen van je boodschap: als je budget hebt, kun je ook betaalde kanalen inzetten zoals Google Adwords of andere advertentiemogelijkheden.

Een communicatieplan helpt je om prioriteiten te stellen in je communicatie over je product. Je kunt natuurlijk altijd tussentijds je plan evalueren en bijstellen wanneer dat nodig is.  Handig is het als je ook je doelgroep betrekt bij je strategie om zo de benodigde feedback op je uitingen te krijgen. Zo krijg je meer zicht op de resultaten van je communicatie.

geen smoesjes meer, inspiratie vind je overal, teksten openen

Schrijf je in voor de wekelijkse inspiratiemail

Iedere week krijg je een mail met een schrijfopdracht die je inspiratie geeft om een kort verhaal te schrijven. Dit kun je dan publiceren op je blog, of lekker voor jezelf houden. Af en toe zal ik ook informatie sturen over schrijfcursussen en andere tekstgerelateerde zaken.

Je bent succesvol ingeschreven!