fbpx

Kent u deze nog? De Kitkatreclame van die docent: “Jij eruit! En jij eruit! En iedereen eruit! Dan kan ik tenminste rustig lesgeven!” Ik zou het graag beter doen dan deze docent, maar op dit moment voel ik me soms wel zo, hoewel ik nog niet zo gestresst ben geweest als deze dame. Maar hoe krijg je dan een klas met 30 puberale schatjes stil?

Goede vraag. Daar zijn een aantal mogelijkheden voor die in de boekjes beschreven worden. Je krijgt in de eerstegraads opleiding welgeteld één college over klassenmanagement. Eén. En daarna mag je het zelf uitzoeken. Je krijgt geen pasklare antwoorden, die moet je zelf zoeken. “De oplossing moet bij jouzelf passen, die kunnen wij niet aan je geven,” is een veel gehoord adagium. De roos van Leary en het CAR-model zijn theorieën waarmee men mij om de oren sloeg. Soms vraag ik mij af of de schrijvers van deze theorieën wel eens voor een klas met pubers hebben gestaan. Dat vraag ik mij ook af bij de opleiders van een eerstegraadsopleiding: hebben zij wel eens voor een klas gestaan die niet precies deed wat ze wilden of die niet alleen maar uit brave 6 vwo autochtoontjes bestond.

Op dit moment sta ik voor een klas die op klassenmanagementniveau behoorlijk lastig is. Vandaar dat ik maar eens ga opschrijven wat ik inmiddels heb geprobeerd om ze stil te krijgen.

Non-verbaal

Ik ga recht voor de klas staan, in het midden. Dat noemen ze op het eerste plan staan, zo sta je in de directe aandacht van de leerling. Dan kijk ik de klas rond en vang ik de blik van de leerlingen om ze te laten zien dat ik aandacht wil. Ik leg mijn wijsvinger op mijn lippen om te laten zien dat ik stilte wil hebben. Meestal werkt dit vrij snel, maar niet altijd. Wat helemaal niet werkt, is met mijn armen over elkaar gaan staan wachten tot iedereen het fatsoen heeft om naar mij te luisteren.

Verbaal

Bij de klas waar ik het over heb, is het non-verbale niet genoeg. Hier moeten verbale maatregelen genomen worden. En dan begin ik met het vragen om stilte. Dit doe ik twee, drie keer en daarna noemen ik ook de namen van leerlingen die doorpraten. Vaak moet ik bij deze klas ook echt mijn stem verheffen om boven de herrie uit te komen. Ik besef mij dat dit niet goed is: niet voor mijn stem en niet voor de klas, want op de opleiding leerden we dat het niet goed is om tegen kinderen te schreeuwen of sarcasme te gebruiken.

Hoe nu verder?
Met deze klas heb ik dus alles geprobeerd, maar op dit moment reageren ze nergens op. (Overigens heb ik niet met al mijn klassen problemen: het is alleen deze 3 havoklas waar het wat erger is.) Strafwerk en uitsturen heeft geen zin en op een andere plek zetten lukt niet vanwege de grootte van de klas.

Dan heb je nog de prachtige ordegenerator van René Kneyber. De schrijver van een boek over orde houden en een paar filmpjes op Leraar 24. Bij de generator horen een paar prachtige zinnen die je een leerling kunt geven als hij bijvoorbeeld zijn mond niet houdt in de les:

Als ik mijn mond niet houd in de les, dan kan het zijn dat ik mijn klasgenoten stoor, die wel iets willen leren. Daarnaast verstoor ik ook de les van de docent die zijn best gedaan heeft om een les voor te bereiden. Als ik niet meer praat tijdens de uitleg van de docent, dan hoef ik deze regels ook niet meer te schrijven.

Ik begin meestal met zo’n tien keer deze regels overschrijven. Als de overtreder dan nog eens overtreedt, dan komen er daar tien bij. En zo verder. Dit vereist natuurlijk wat administratie.

Een andere methode die ik toepas, is namen schrijven op het bord. Als iemand een regel heeft overtreden, dan komt zijn of haar naam op het bord. Dit betekent strafwerk schrijven. Zo’n twintig minuten voor het einde van de les, kunnen de opgeschreven leerlingen hun strafwerk terugverdienen door die laatste twintig minuten goed te werken. Dit zou ik bijvoorbeeld kunnen opvoeren naar 30 minuten en zo verder.

Ook heb ik nog een andere site gevonden waar tips op staan, duizend jaar voor de klas, en zo zijn er natuurlijk nog veel meer sites. Maar nogmaals: tips zijn van harte welkom in de reacties, want voor deze havo 3 klas ben ik best een beetje de weg kwijt met wat ik nog kan proberen.

geen smoesjes meer, inspiratie vind je overal, teksten openen

Schrijf je in voor de wekelijkse inspiratiemail

Iedere week krijg je een mail met een schrijfopdracht die je inspiratie geeft om een kort verhaal te schrijven. Dit kun je dan publiceren op je blog, of lekker voor jezelf houden. Af en toe zal ik ook informatie sturen over schrijfcursussen en andere tekstgerelateerde zaken.

Je bent succesvol ingeschreven!

Copied!