fbpx
50books, literatuurblogs

Eigen werk

Laatst las ik over een aantal onderzoeken via Leesmonitor dat voorlezen voor kinderen zeer belangrijk is. Het onderzoek stelde dat kinderen die voorgelezen werden met een voorsprong van ongeveer 2000 woorden op school komen.

Niet alleen hebben kinderen die voorgelezen worden een grotere woordenschat, ook zijn ze leesvaardiger, spellen ze beter, hebben ze een groter tekstbegrip en is hun houding ten opzichte van lezen positiever dan van kinderen die niet worden voorgelezen. Het grappige is dat peuters en kleuters die worden voorgelezen zelfs beter presteren bij het rekenen.

Het maakt overigens niet uit in welk milieu de kinderen zijn geboren: of ze nu uit een lagere, midden of hogere klasse komen, kinderen profiteren in gelijke mate van het voorlezen. Bij een kwartier per dag, kun je je kind al een voorsprong geven in al die zaken die ik eerder al noemde.

Bijkomend voordeel is dat je door voorlezen ook de sociaal-emotionele, lichamelijk en creatieve ontwikkeling van kinderen stimuleert. Het kind leert een boek vasthouden, leert dat een geschreven woord een klank representeert (fonologisch bewustzijn) en het leert letters herkennen.

Er blijkt ook een verschil te zijn tussen vaders en moeders die hun kinderen voorlezen. Moeders zijn vaak degenen die hun kinderen voorlezen, maar vaders zouden eigenlijk ook moeten voorlezen omdat zij een eigen insteek hebben bij het voorlezen van verhalen.

Vaders doen minder stemmetjes en praten minder tussen het voorlezen door, maar zij hanteren moeilijkere woorden en vragen meer naar de letterlijke betekenis. Moeders gaan meer in op de betekenis van het verhaal en de interpretatie ervan.

Ook worden zoons en dochters anders voorgelezen door vaders en moeders. Moeders zetten de letterlijke leesstrategieën in bij hun zoons, terwijl vaders meer interpretatieve strategieën inzetten bij hun dochters. Kort gezegd komt het erop neer dat meisjes meer gestimuleerd worden om na te denken bij het lezen dan jongens. Een mogelijke conclusie is dat vaders minder belang hechten aan voorlezen voor hun zoons dan voor hun dochters.

Op de website van de nationale voorleesdagen, die van 23 januari tot en met 1 februari werden gehouden dit jaar vind je tips over hoe je het beste aan je kind kunt voorlezen.

Dit artikel over al die verschillende onderzoeken deed mij de volgende vragen bedenken:

Ben jij vroeger voorgelezen? Wat is je favoriete herinnering eraan? Lees je je eigen kinderen (ook) voor?

Ik lees weer graag jullie antwoorden op de zevende #50books vraag.

Laat een link naar je eigen blog achter of reageer in de reacties op de vraag. Je kunt ook een gastblog plaatsen als je geen blog hebt of het past niet op je blog. Dat vind ik ontzettend leuk! Zo kan iedereen lezen wat jij ervan vindt. Ik zal zelf in een apart blog antwoorden op mijn vraag.

Heb je suggesties voor een volgende vraag, dan hoor ik dat graag hier of via twitter. Ik houd me aanbevolen en zet ze op mijn lijstje.

Serienavigatie<< #50books vraag 6#50books vraag 8 >>
geen smoesjes meer, inspiratie vind je overal, teksten openen

Schrijf je in voor de wekelijkse inspiratiemail

Iedere week krijg je een mail met een schrijfopdracht die je inspiratie geeft om een kort verhaal te schrijven. Dit kun je dan publiceren op je blog, of lekker voor jezelf houden. Af en toe zal ik ook informatie sturen over schrijfcursussen en andere tekstgerelateerde zaken.

Je bent succesvol ingeschreven!