Review: Zet je zaak op de kaart – Elja Daae

door | 26 september 2014 | Boeken, Overige | 1 reactie

Zet je zaak op de kaart

Zet je zaak op de kaartZet je zaak op de kaart is Elja Daae’s tweede boek in de zestig minuten serie van Frankwatching en Haystack. Anderhalf jaar na het eerste boek, Bloggen als een pro, zie je dat er enorme stappen zijn gemaakt in de schrijfstijl. Elja is een volwassen schrijfster geworden, een echte auteur. Dat is leuk om te zien. De volwassenheid van Elja’s auteurschap zit hem met name in de formuleringen van de zinnen en in de uitleg die zij geeft bij verschillende begrippen. Het grappige is dat je wel ziet dat sommige stukken nog in Istanbul zijn geschreven. Elja stopt op die momenten de zinswending “in Nederland” in haar boek. Maar dat mag de pret niet drukken.

Zet je zaak op de kaart is een boekje dat je in zestig minuten uit kunt lezen.

Het gaat over hoe je jezelf vindbaar maakt in Google, door middel van een bedrijfspagina en een vermelding in Google Maps. Daae geeft aan waarom dit belangrijk is voor met name horeca en andere bedrijven die het van lokale klanten en toeristen moeten hebben. Niet alleen deze bedrijven hebben er baat bij, ook ZZP’ers kunnen hier beter van worden. Dus ik kroop direct met het boek naast me achter mijn laptop.
Ik denk dat het een goed teken is, als je direct aan de slag wil met de tips die in een boek gegeven worden. Elja beschrijft de stappen heel helder en slaat niets over. Ze geeft uitleg, daar waar het nodig is en gaat uit van kennis die bij de lezer als bekend verondersteld mag worden.
Elja bespreekt ook het samenstellen van je doelgroep. Als ZZP’er heb ik geen personeel, dus dat kan mijn doelgroep niet zijn. Maar verder, doelgroep vind ik altijd zo lastig, dat ik graag meer uitleg zou willen. Daarnaast zijn de doelgroepen die Elja noemt, helaas niet geschikt voor mij. Tenzij ze een website met teksten of een spookblogger nodig hebben.
Net als in het eerste boek van Daae en in de andere boekjes die ik gelezen en gereviewd (van Jarno Duursma en Stephan ten Kate) heb in de 60-minuten serie, staan in dit boek ook weer praktische tips en trucs in kaders verspreid door het hele boek. Dit vind ik een van de leukere ‘features’ van de boekjes omdat deze voorbeelden aansprekend zijn en omdat ik me daarmee kan vergelijken. De hoofdvraag die ik mezelf dan stel: kan ik hier iets mee? Leuk om te zien hoe anderen het doen.
In acht overzichtelijke hoofdstukken krijg je een uitgebreid stappenplan om je online marketing op orde te krijgen. Naast Google Plus en Google Maps bespreekt Elja ook de noodzaak om aanwezig te zijn op andere social media, van Pinterest tot Instagram en van Twitter tot Facebook. Ze legt niet uit hoe de platforms werken, dat vind ik winst. Daar zijn namelijk andere boeken voor. Het boek eindigt met een checklist met twintig dingen die je direct kunt doen om je online vindbaarheid te verbeteren. Enkele tips: geef je op bij Google Mijn bedrijf, koop een smartphone, zorg voor een e-mailhandtekening (staat op mijn to-dolijst) en blog on!
Zet je zaak op de kaart is een handig boekje voor iedereen die aan de slag wil met zichzelf online profileren.
Elja Daae: Zet je zaak op de kaart, in 60 minuten. Uitgeverij Haystack, Zaltbommel. 2014.
Ik heb dit boek gratis gekregen in ruil voor een review. Dit heeft geenszins mijn mening over de inhoud van dit boek beïnvloed.